פסנתרנות

דברים שלא ידעתם על טכניקת נגינה בפסנתר

טכניקת נגינה בפסנתר

ייתכן והדבר בעל ההשפעה הגדולה ביותר שאני למדתי במשך שנותיי כפסנתרן ומורה לנגינה הוא החשיבות של ההבנה והשימוש הנכון בגוף בכדי להשיג נגינה אומנותית בקלות הרבה ביותר. אני חוויתי מיד ראשונה את הערך הלא-מדיד של השימוש בטכניקת נגינה נכונה כאשר מנגנים בפסנתר, וראיתי תלמידים שלפתע השיגו רמה מוסיקלית או טכנית שהם לא חשבו שהם מסוגלים לה לאחר שעזרתי להם להבין את העקרונות הבסיסיים של כוח הכבידה, חוזק והובלה. אני מקווה שהנקודות הללו מסקרנות ודוחפות אתכם להתחיל או להמשיך את המסע שלכם להבין את העיצוב המדהים של הגוף האנושי ואיך אתם יכולים להשתמש בו בצורה מקסימלית בכדי להפוך לפסנתרנים מצויינים!

שמונה דברים שלא ידעתם על טכניקת נגינה בפסנתר

אנטומיה היא הבסיס לטכניקה

זה נראה כאילו אנטומיה צריכה להיות חלק מהוראת הפסנתר, אבל האם המנטורים המוזיקליים שלכם לימדו אתכם על כך? ייתכן ואתם חושבים על הגוף שלכם כעל מכונית – כל עוד היא נוסעת, ויש לכם מכונאי במרחק שיחת טלפון אחת, אז אין שום צורך דוחף להבין כיצד היא עובדת. בעוד אנחנו ״משתמשים״ בגוף כדי לנגן בפסנתר כאילו אנחנו משתמשים במכונית כדי לנסוע לדודה עדנה, הגוף הוא לא אותו דבר כמו מכונית. אתם בשליטה על תנועות גופכם בדרגה הרבה יותר גבוהה מאשר התנועות המכניות והאוטומטיות של המכונית. והתזוזות הללו הן הרבה יותר מורכבות מאשר מכונית תהיה אי פעם. הבנה נכונה ויסודית של איך הגוף שלכם עובד כדי לנגן בפסנתר יכולה להיות אך ורק ליתרונכם.

הגוף שלכם לא שולט בדרך בה אתם מנגנים

לכל נגן פסנתר יש ״מפת גוף״, ייצוג פנימי של הגוף אשר משתמשים בו כדי לקבוע איך אתם זזים כדי לנגן. למען הדיוק, זו מפת הגוף שלכם, לא הגוף עצמו, שתקבע את התנועות שלכם. למרבה הצער, מפת גוף יכולה להיות לא-מדוייקת או אפילו מיושנת. אבל בדיוק כפי שחוקרי הארצות שהתחקו אחר קולומבוס יצרו מפות יותר מדוייקות של העולם החדש, אנחנו יכולים להכין מפות גוף יותר מדוייקות המבוססות על ההבנה שלנו של האנטומיה המתפרשת על פני המודעות הכוללת של הגוף.

ריכוז יכול לפגוע בטכניקה בריאה

הריכוז הנדרש מפסנתרן יכול לתרום לטכניקה לא בריאה. ריכוז זה תשומת לב לנקודה אחת. כאשר אנחנו מתרכזים – לדוגמה, במוזיקה שנמצאת לפנינו – אנחנו נהיים פחות מודעים (או לא מודעים בכלל) לגוף שלנו, לנשימה, ולתנועות. זה לא אומר שאתם צריכים להפסיק להתרכז, אבל תשקלו את הערך המוסף של הגדלת המודעות לגוף ולתנועותיו בכל רגע של נגינה.

אתם צריכים ״למפות״ את כל הגוף

אתם צריכים להבין, להרגיש, ו״למפות״ את כל הגוף שלכם, לא רק את הזרועות והידיים. לדוגמה, הזרועות והידיים אינן מופרדות מעמוד השידרה, שסוחב עליו כל כך הרבה מכובד הגוף ולכן גם קשור ישירות לטכניקה. (מעניין לציין, שזהו החלק הקדמי של עמוד השידרה, זה הקרוב ביותר למרכז הגוף, שאחראי על נשיאת המשקל, ולא המבנה הגרמי שרץ לאורך הגב ושאנחנו לרוב חושבים עליו כעל עמוד השידרה). על ידי הגדלת המודעות שלנו לתמיכה שמספק לנו עמוד השידרה אנחנו יכולים לשפר את התנועה היעילה של הזרועות והידיים.

איזון יותר חשוב מיציבה

אם אתם מרגישים שזה לוקח יותר מדי מאמץ לשבת ישר, ייתכן ואתם לא מאוזנים. כאשר אתם מאוזנים השלד שלכם תומך ביציבה שלכם בעזרת המאמץ המזערי הנדרש. אם אתם בחוסר איזון, אתם כנראה משתמשים במאמץ שרירי כדי לשמור על היציבה שלכם, דבר שיכול להוביל למתיחות כרונית ומזהם את התנודות היעילות שלכם בחלקי הגוף האחרים.

לפתור את המתח בצוואר זה חיוני

רוב האנשים בימינו נושאים מתח בצוואר שהוא לא הכרחי. (וברגעים אלו שאני מקליד את המילים הללו אני מודע לכך שאני אחד מהם). מתח בצוואר יכול להיות מזיק ביותר לפסנתרנים. זה יכול לעכב את תנועת הזרוע ואף לבלום את הדחפים העצביים הבריאים של הזרועות. צוואר רגוע יכול לעזור לנו לנגן בתנועה חופשית יותר ולתמוך באיזון אופטימלי. אם אתם נושאים מתח שיגרתי בצוואר, עשו כל מה שביכולתכם כדי לפתור זאת בכדי שזה לא ישפיע על הנגינה שלכם בטווח הארוך.

גובה הכיסא חשוב יותר ממה שחשבתם

גובה כיסא אופטימלי שומר על המרפקים שלכם בערך באותו מפלס של גובה הקלידים הלבנים, ומעניק לכם את היתרון המכני הטוב ביותר לנגינה. רבים מהכיסאות, אם לא רובם, נמוכים מדי עבור רוב האנשים.

האצבעות שלכם לא מחוברות לידיים שלכם

אם אני אשאל אתכם היכן מתחילות האצבעות שלכם, רוב הסיכויים שתפנו אותי למפרקי האצבעות. אבל האצבעות למעשה מחוברות לפרק כף היד! נסו להזיז את האצבעות שלכם כעת ותנסו לראות את זה בעצמכם. (זוהי דוגמה לאלמנטים המעורבים בפיתוח מפת גוף מדוייקת).

לסיכום

כדי ללמוד עוד על אנטומיה ומפת גוף, אתם יכולים לפנות לספרו של תומאס מארק – מה שכל פסנתרן צריך לדעת על הגוף. ספרו של מארק מכיל אינפורמציה יקרת ערך למורים לפסנתר, פסנתרנים שרוצים לפתח את הטכניקה הטובה ביותר עבורם, פסנתרנים שנפצעו, ופסנתרנים שרוצים להימנע מפציעה – בקיצור הכוונה היא לכל מי שמנגן בפסנתר.

No Comments Found

Leave a Reply